Diensten

Aanleiding

Mobiel parkeren

Met het aanbieden van mobiel parkeren komt u tegemoet aan de wensen van uw inwoners en bezoekers. Het Nationaal Parkeer Register (NPR) maakt het invoeren van deze innovatieve dienst erg aantrekkelijk voor gemeenten. Gezamenlijke contracten met aanbieders van mobiel parkeren leiden tot gunstige tarieven. In combinatie met nieuwe technologieën kan de handhaving van straatparkeren veel goedkoper én effectiever worden. De managementinformatie biedt gemeenten meer mogelijkheden te sturen op mobiliteit. De RDW helpt en adviseert.

Betaald parkeren klantgericht organiseren

Leuk is anders, maar parkeerders accepteren dat zij op sommige plekken moeten betalen voor het parkeren. Parkeerders verwachten van gemeenten dat het betaald parkeren goed georganiseerd en redelijk geprijsd is. Zo blijft de gemeente aantrekkelijk om te bezoeken. Maar wie autorijdt, weet dat systemen voor betaald parkeren niet altijd klantgericht zijn. Muntautomaten verlangen van automobilisten dat ze gepast kleingeld op zak hebben. Ook moet de parkeerder van tevoren betalen en daarbij een inschatting maken van zijn parkeertijd. Dat leidt ertoe dat de automobilist óf te veel betaalt óf de kans loopt op een parkeerbon.

Groeiende behoefte aan ‘mobiel parkeren’

Nu steeds meer mensen een mobiele telefoon of een smartphone op zak hebben, groeit de behoefte aan ‘mobiel parkeren’. De automobilist meldt zich via een telefoon, per sms, of via een webapplicatie aan en af voor een parkeerplaats. De kosten worden via een machtiging of automatische incasso van zijn rekening afgeboekt. Alleen betalen voor de werkelijke parkeertijd, zonder muntgeld op zak en zonder een kaartje te hoeven trekken uit een automaat verderop in de straat: wie wil dat niet?

Mobiel parkeren wint daarom snel aan populariteit. Commerciële providers zien het gat in de markt en bieden applicaties voor mobiel parkeren aan. Steeds meer automobilisten ontdekken de voordelen en het gemak ervan.

Complexe markt

Terwijl bij consumenten de behoefte aan mobiel parkeren groeit, ervaren veel gemeenten dat de introductie ervan lastig is. Vooral omdat er zoveel partijen met verschillende rollen bij betrokken zijn. Niet alleen gemeenten, maar ook commerciële partijen bieden parkeerruimte aan. Ze gebruiken daarvoor verschillende parkeersystemen. Verder zijn er veel verschillende aanbieders van mobiel parkeren. En elke gemeente heeft specifieke wensen die om maatwerk vragen, wat kostbaar is. Daarbij willen gemeenten natuurlijk ook een efficiënte en effectieve handhaving. Zo’n complexe markt heeft een duwtje in de rug nodig om innovaties mogelijk te maken.